1 min leestijd

Facturatie: Facturen aanmaken

Reguliere inschrijvingen factureren

U kunt op 2 manieren factureren. Via de module ‘Cursus=>Factuur’ of via de module ‘Factuur=>Algemeen’

Vanuit de module ‘Cursus=>Factuur’ klikt u op Nieuw [] om het factureren te starten.

Alle cursisten van deze opleiding die nog gefactureerd moeten worden, staan in deze lijst. Standaard zijn alle cursisten aangevinkt, maar u kunt ook specifiek één of meerdere deelnemers selecteren voor facturatie.

Dook op OK te klikken, worden de facturen voor de geselecteerde deelnemers aangemaakt en dat ziet u terug in Carta.

U kunt ook via Factuur=>Algemeen factureren. In de knoppenbalk zit een speciaal ‘Kassa’ icoon [] Als u daar op klikt, ziet u onderstaande lijst, welke lijkt op de lijst hierboven, maar dan met alle nog niet gefactureerde inschrijvingen van alle cursussen.

Ook hier kunt u weer selectief deelnemers aan- en uitvinken en zo selecteren welke facturen aangemaakt moeten worden.

In Company cursussen factureren

In de kern verloopt dit op dezelfde wijze als het factureren van reguliere inschrijvingen.

Bij het factureren van een In Company-opleiding wordt er enkel een factuur gegenereerd in Carta voor de persoon die is ingeschreven met de rol ‘Contact Bedrijfsopleiding’. Voor alle andere deelnemers van hetzelfde bedrijf als de contactpersoon wordt een factuurregel aangemaakt met een bedrag van € 0,-.

Het is mogelijk om reguliere inschrijvingen en bedrijfsinschrijvingen binnen één cursus te combineren.

Leergangen factureren

Een leergang is een verzameling cursussen. In de meeste gevallen wordt de facturatie uitgevoerd op basis van de leergang en niet per afzonderlijke cursus.

Module ‘Leergang=>Inschrijving’

Bij de Leergang wordt ook de prijsafspraak vastgelegd. Normaal gesproken, als alle onderdelen van de leergang door de cursist gevolgd worden, wordt de volledige prijs van de leergang aan de cursist gefactureerd. Het is mogelijk om staffelprijzen te definiëren. Als een staffelprijs beschikbaar is voor het geselecteerde aantal cursussen, zal deze automatisch voorgesteld worden in de wizard.

Het is ook mogelijk om automatisch een kortingsregel op de factuur te plaatsen. Het systeem rekent dan de som van de gekozen opleidingen uit en berekent het verschil met de gefactureerde prijs. Er komt dan een extra regel op de factuur te staan. 

Losse facturen aanmaken

Het is mogelijk om een factuur aan te maken die niet is gekoppeld aan een inschrijving. Gebruik hiervoor de knop Nieuw [] in de module ‘Factuur=>Algemeen’

De wizard ‘Factuurgegevens’ opent zodat u de factuur kunt samenstellen. 

Een aantal velden, zoals Betreft en Bedrijf van belang dat u deze invult, daarna wordt de knop OK actief.

Nadat u op OK heeft geklikt wordt de factuur aangemaakt.

Bijgewerkt op 4 december 2024
Was dit artikel nuttig?